måndag 19 januari 2009

Sagan om Ringen


Den första filmen efter boktriologin "Ringarnas Herre" heter Sagan om Ringen och kom ut 2001. Peter Jackson hade regiserat den och inte alla vågade tro att det skulle bli bra för han hade gjort lite konstiga filmer innan (jag har sett bland annat "Bad Taste", "Meet the Feebles", "Brain Dead" innan jag såg "Sagan om Ringen"). Filmen blev bra, och jag skulle tro att de flesta håller med. Jag är imponerad av att personerna i filmen säger ganska många saker exakt som i boken, hade den uppslagen när vi tittade på filmen igår kväll.

"Sagan om ringen berättar historien om den unge hoben Frodo, som ärver en tillsynes oskyldig, men magisk ring av sin kusin Bilbo. Frodo får snart veta att dess ursprunglige skapare, den onde trollkarlen Sauron, desperat letar efter ringen. Den lilla tingesten gömmer mäktiga onda krafter som kan göra det möjligt för Sauron att förslava invånarna i landet Midgård. Det finns bara en utväg - att förstöra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet utvalt sällskap om nio med hoben Frodo i spetsen ger sig iväg på det ödesdigra uppdraget. Det blir en vandring fylld av äventyr och fasor."

Ralph Bakshi gjorde en tecknad variant på Sagan om Ringen som kom ut 1978. Jag har den på video och måste säga att den inte är så bra, och så sluter den ju mitt i och man får inte se fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar