torsdag 15 januari 2009

En hjärtformad ask av Joe Hill


I höstas läste jag Joe Hills En hjärtformad ask. Den största anledningen till att jag läste den var att Joe Hill, egentligen Joseph Hillstrom King, är son till Stephen King. Han valde Joe Hill som pseudonym för att bli bedömd efter sitt eget arbete och inte efter pappan *ups* Han har också gett ut "Vålnader" som består av 14 berättelser, den har vunnit flera priser: Bram Stoker-priset för bästa skräckberättelser, British Fantasy Award och the International Horror Guild Award för bästa samling och World Fantasy Award för bästa kortroman, "Morris papplabyrint", som förekommer i samlingen.

"Skulle du köpa en vålnad?
Förmodligen inte. Men det är just vad rockstjärnan Jude Coyne gör, på internet.
Vålnaden är tänkt som ett makabert tillskott till hans ockulta samlingar, och levereras punktligt i en hjärtformad ask. Det är bara det att vålnaden vill se Jude Coyne död och begraven. Det gäller inte bara Coyne. Alla som kommer i vålnadens väg riskerar att gå samma öde till mötes.
"

Jag läste boken samtidigt som en kollega på jobbet. Hon tyckte den var så läskig att hon inte kunde fortsätta så jag fick berätta hur den slutade för henne. Den var läskig måste jag säga, vålnadens ögon *rys* Den är skriven ganska mycket i scener, så den skulle säkert kunna filmas. Det händer aldrig att jag vill läsa slutet på boken för att se hur det går, men nu ville jag göra det hela tiden och fick anstränga mig för att låta bli. Jag kommer att hålla koll på fler böcker av Joe Hill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar