onsdag 7 januari 2009

Kathy Reichs

Jag tycker om att läsa spännande, lite läskiga böcker. Det ska gärna sluta bra, huvudpersonerna får inte dö, men annars kan det få hända lite.

Kathy Reichs jobbar som rättsmedicinsk antropolog (eller vad det nu heter på svenska) och skriver om en person som har samma yrke, Temperance Brennan. Böckerna påminner lite om Patricia Cornwells böcker om Kay Scarpetta, men är mycket bättre (speciellt jämfört med de senaste av Cornwell).

De första har jag på svenska, men sedan orkade jag inte vänta och har köpt dem i engelsk pocket. Den sista "Devil Bones" kom ut i augusti 2008 så den finns nog inte i pocket än, men när den kommer så hamnar den i en bokhylla nära mig :)

Déjà Dead (Redan död)
Death du Jour
Deadly Décisions
Fatal Voyage
Grave Secrets
Bare Bones
Monday Mourning
Cross Bones
Break No Bones
Bones to Ashes
Devil Bones

Det har också gjorts en TV-serie på huvudpersonen i böckerna, Bones. Jag såg något avsnitt men valde att inte följa den. Böckerna kändes så mycket bättre och jag ville inte förstöra dem med serien. Har hört att andra tycker att serien är väldigt bra och den är inne på 4:e säsongen nu, så jag kanske skulle försöka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar