fredag 9 januari 2009

Harry Potter


Jag hittade den första boken i SF-bokhandeln för många år sedan men var lite tveksam till den. Det hade skrivits en del om Harry Potter och hur bra boken var. Innan Harry Potter har inte fantasy varit så "inne" men nu gillade alla det. Kunde den verkligen vara den sorts fantasy jag gillade? Men jag köpte den ändå och blev fast!

Fortsättningen har jag köpt dagen de getts ut (eller så snabbt jag kunde), och på engelska naturligtvis. Kunde ju inte vänta på att någon översättare skulle bli klar. Föredrar dem på engelska, lättlästa och många ord som är speciella för Harry Potters universum oavsett språket man läser det på. Har ändå läst de 2 första på svenska (mamma har dem), mest för att se hur översättningen var. Tycker dock de svenska framsidorna är snyggast, men man kan ju inte köpta dem bara för det. Får väl ta mig hem till mamma och titta lite på dem när jag känner för det ;)

Harry Potter ande the Philosofers Stone (1997)
Harry Potter And The Chamber Of Secrets (1998)
Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban (1999)
Harry Potter and the Goblet of Fire (2000)
Harry Potter And The Order Of The Phoenix (2003)
Harry Potter And The Half-Blood Prince (2005)
Harry Potter and the Deathly Hallows (2007)

Det har även kommit utgåvor med mer vuxet utseende, så man inte ska skämmas för att läsa barnböcker (fast böckerna är ju inte för barn, lite för läskiga). De är snygga tycker jag, men jag har valt att köpa de som jag hittar först helt enkelt.

Har också sett filmerna, kan inte låta bli. Har lånat de flesta av mamma och sett några på TV. Även om jag vet vad som händer är det spännande. Man är kanske lite knäpp ;)

Harry Potter and the Sorcerer's Stone
(2001)
Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)
Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)
Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)
Harry Potter and the Half-Blood Prince
(2009)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I (2010)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II (2011)

Man får hoppas att inspelningen av de sista böckerna blir av släpps som planerat. Trailer till Half-Blood Prince kan man se bland annat på Warner Bros. hemsida.
Sista boken ska tydligen delas upp i två filmer som ska komma med sex månaders mellanrum. Kanske är bäst så, det är ju ganska tjocka böcker på slutet.

Länkar:
The Swedish Rowling Fanclub
J.K. Rowling Official site
Tiden förlags sida om Harry Potter
Pottersajten
Warner Bros

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar