söndag 19 februari 2012

Krafsar och vill hem

Lånade "Krafsar och vill hem" av Amanda Hellberg som e-bok från biblioteket.

Det är en bok från mix- förlag som ger ut e-böcker och nu även börjar att ge ut romaner. Många av novellerna finns att låna som e-bok från biblioteket, bland annat noveller i kategorin mix skräck som denna jag läst och även av tex Johan Theorin.

Kul med ett förlag med digitala böcker som kanske inte hade blivit publicerade annars. Hoppas att det går att hitta flera små pärlor bland de här böckerna. Kommer först att ge mig på Mix Skräck eftersom flera i den kategorin finns att låna på biblioteket. De kostar annars inte så mycket att köpa, 19:- för denna hos Bokus tex.


Det är en väldigt kort novell, bara på 13 sidor och på baksidan står det hur lång tid det tar att läsa boken. Lite kul. Kollade inte hur lång tid det tog för mig att läsa ut den, men det ska jag kolla när jag lånar nästa bok.

Passar nog bäst att läsa när det är vinter och kallt, men inte om man är lättskrämd. Gillar författarens sätt att skriva och vill läsa mer av henne.

En nackdel med e-böcker är att man inte kan sitta och hålla i dem och titta på omslaget, synd då denna bok har ett väldigt snyggt omslag.

"Slöjan mellan levande och döda är tunn i midvintertid. Lästid 12 minuter.Länk

Du är rädd. Något har skrämt dig. Dina händer om den kalla tekoppen skakar. Det är alldeles mörkt nere vid bäcken nu och mörkret har smugit tätt omkring din stuga. Jag har mina aningar om vad du såg. Dödskärran. Marken häromkring är inte fredad. Här vandrar de döda ovan jord, osaliga. Vi blir som mest oroliga den här tiden på året. Under midvinterns bistra långa nätter. Då är väven mellan våra världar skör. Jag tror att du känner det. Jag måste varna dig nu. När du sätter ljus i ditt fönster, då kommer vi. Amanda Hellberg nominerades till Borås Tidnings debutantpris med skräckromanen Styggelsen. Krafsar och vill hem är en krypande spökhistoria med en sorgsen underton som dröjer sig kvar."

Fler sådana små böcker, jag gillade den!

1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar