tisdag 21 februari 2012

I am legend

Läste boken Legend av Richard Matherson för ca ett år sedan. Jag tyckte den var bra och skrev om den då: Legend

Idag såg jag filmen I am legend från 2007 som baseras på boken. Bara baseras, det är inte så mycket mer än titel och namn på huvudperson som stämmer överens.

Blev väldigt besviken på varelserna som bara skriker. I boken försöker de locka ut huvudpersonen ur hans hus genom att ropa på honom. Det gav mig rysningar när jag läste boken. Huvudpersonen kan inget om virus i boken utan får hitta böcker på biblioteket och lära sig. I filmen är han vetenskapsman och har ett helt lab i källaren. Han har ingen hund i boken, men hittar vid ett tillfälle en skadad hund som han försöker få kontakt med. Listan på saker som inte stämmer kan göras lång.

"Den siste mannen på jorden är inte ensam. Will Smith spelar huvudrollen som ensam överlevande i I Am Legend, en episk actionfilm om ett folktomt Manhattan. En riktig nagelbitare som garanterat ger dig kalla kårar.

Vetenskapsmannen Robert Neville (Smith) är av någon anledning immun mot ett ohejdbart och obotligt virus. Han är den ende överlevande människan i hela New York och kanske den ende i hela världen. Men det visar sig att han inte är ensam. Offren som viruset skördat lurar i det fördolda och bevakar Nevilles framfart in i minsta detalj – i väntan på att han ska begå ett enda ödesdigert misstag. Neville är mänsklighetens kanske sista hopp och han har en enda sak i sinnet – att hitta ett motgift med hjälp av sitt eget immuna blod. Men han står ensam mot många fiender... Och tiden håller på att rinna ut."


Med den dvd jag köpte följde en skiva till med en kontroversiell version av filmen. Vad kan det vara? Ett annat slut? Måste väl se den också (fast antagligen med mycket snabbspolning) så jag ser om den är bättre, för den här får inte bra betyg av mig. Hade nog gett den bättre betyg om jag inte läst boken. Nu skulle jag nog hoppa över filmen och bara läsa boken om jag fick välja.

1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar