söndag 26 februari 2012

Den hemliga historien

Nu har jag äntligen läst ut Den hemliga historien av Donna Tartt.

Menar verkligen äntligen! Hade läst om boken som finns på mångas favoritlistor och blev nyfiken på den, men jag tyckte mest den var seg. De första 250 sidorna tog lång tid att läsa, sedan gick det bättre men ändå så fångas jag inte så som många andra av berättelsen.

Boken börjar med ett mord, och sedan får vi veta vad som leder fram till mordet och händelserna efter. Berättaren är Richard Papen som flyttar från Kalifornien och börjar studera på Hampden collage. Han blir nyfiken på ett gäng som läser klassisk grekiska där bara ett fåtal får tillträde. Det är Henry, Francis, tvillingarna Camilla och Charles och så Bunny. Det är rika överklassungdomar som super, testar och tar droger när de inte studerar grekiska. Richard lyckas komma in i klassen med dem och bli en i gänget. Men vissa saker hålls hemliga för honom.

Har svårt att ta till mig berättelsen, som ibland blir riktigt spännande men i det stora hela är ganska långtråkig. Kanske hade den fungerat om jag läst den när jag läste på universitetet, men jag är tveksam. Tycker deras verklighet känns väldigt konstig och jag kan inte sympatisera med dem alls, det är nog därför jag inte gillar boken.

1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar