lördag 28 februari 2009

Vägen av Cormac McCarthy


Har nyss läst ut Vägen av Cormac McCarthy. Den var skriven på ett väldig speciellt sätt, jag hade svårt att sluta läsa, och den var samtidigt så hemsk. Jag ville veta hur det gick (och vad som hänt) samtidigt som jag inte ville det.

Boken ska komma som film nu i år. Den skulle kommit tidigare men har blivit försenad. Jag vet inte om jag vill se den för den är ganska läskig skulle jag tro. På sidan om filmen en bit ner finns lite diskussioner om boken och filmen, intressant att läsa.

"En far och hans son vandrar ensamma genom ett nedbränt amerikanskt landskap.Kylan är genomträngande och snön som faller blandas med askan i luften. Himlen är släckt på ljus.
Deras destination är kusten, men de vet inte om något väntar på dem där. Allt de har är en pistol att försvara sig med mot de laglösa gäng som rör sig längs vägen, de kläder de bär på kroppen, en kärra med mat de hittat - och varandra.
Vägen är en djupt gripande berättelse om en resa. På ett hypnotiskt kraftfullt sätt ställs kärleken mellan en far och hans son mot en hopplöst skrämmande framtid. Det värsta och det bästa som människan kan åstadkomma genomströmmar detta mörka, intagande mästerverk."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar