torsdag 19 februari 2009

Thomas Harris - När lammen tystnar, Röd drake & Hannibal


Såg filmen Röd drake från 2002 efter Thomas Harris bok med samma namn eftersom den gick på TV3 här om kvällen. Har även sett den äldre Manhunter från 1986. När jag såg Manhunter hade jag inte läst boken och var inte så imponerad, men innan filmen Röd drake så såg jag filmen När lammen tystnar och läste båda böckerna. Har Manhunter på vinden på VHS. Nyinspelningen Röd drake känns mer trogen boken.

I början på den här boken/filmen så kommer FBI agenten Will Graham på att Hannibal Lecter är den som mördat (och ätit upp delar av) flera personer. Hannibal hamnar i fängelse och Will slutar på FBI efter en skada och tänker inte arbeta mer med profilering. Men han får besök och kommer än en gång in i en utredning där en seriemördare ska hittas innan han mördar igen. Spännande och läskigt. En av de första böcker med temat som jag läste och den har nog gjort sitt till att få mig intresserad av CSI och liknande serier på TV.

Filmen När lammen tystnar från 1991 tyckte jag verkligen var suverän när den kom. Har inte sett den på ett tag men ska se den efter Röd drake eftersom vi nu äntligen inhandlat den på dvd. Spännande och inte för enkel handling. Tyvärr så knyter inte filmen ihop med Manhunter eftersom den filmen inte blev en succé, så alla referenser mellan dem som man hittar i boken har tagits bort här.

Fortsättningen Hannibal (filmen från 2001) är dock inget vidare, handlingen är för enkel jämfört med de tidigare. Jodie Foster som spelade Clarice i När lammen tystnar tackade nej till filmen för den var inte lika bra som den innan och jag håller med. Tyckte inget vidare om boken men såg filmen ändå. Författaren spinner vidare på den för populära Hannibal Lecter och gör honom nästan till en person man ska känna för. Nej, tack!

Boken Hannibal rising (filmen från 2007) står fortfarande i bokhyllan, den har jag inte ens vågat läsa än. Är lite rädd att Hannibal Lecter blev lite för populär efter filmerna. Han är ett monster och i varje fall i boken Hannibal så blir det lite för mycket. Här känns det som om man ska gå till början och tycka mer synd om stackars Hannibal. Filmen har jag inte sett heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar