lördag 11 juli 2009

Tillsammans är man mindra ensam

När jag läste boken Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda så kom jag på att jag hade fått filmen med orginaltiteln Ensemble, c'est tout från 2007 med en tidning för ett tag sedan.

Audrey Tautou spelar Camille Fauque och filmen följer boken ganska bra, förutom att de naturligtvis inte får med allt. Hade nog tyckt bättre om den om jag sett filmen först. Nu när jag precis läst ut boken så känns filmen lite tunn eftersom man inte får veta vad personerna tänker. Precis samma kände jag när jag sett Låt den rätte komma in. Kanske ska jag se filmer först och sedan läsa boken?

"Tillsammans är man mindre ensam bygger på Anna Gavaldas hjärtevarmande humoristiska succéroman med samma namn. Handlingen utspelas i Paris under ett års tid och kretsar kring fyra människor vars vägar korsas. Camille har tagit avstånd från sin överklassbakgrund och tagit jobb som städerska.

I samma hus som hennes kalla lilla vindsrum ligger, bor Philibert. Han är en intellektuell aristokrat med stort komplex för sin svåra stamning som bor ensam i en stor våning som tillhör hans familj. Hans inneboende Franck är en snygg men butter kvinnokarl som hyser stor kärlek till sin mormor Paulette.Tillsammans upplever de sorger och motgångar, men även sann vänskap och kärlek. Sakta men säkert börjar de att krypa ut ur sina skal och inser sanningen i att ensam inte är stark."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar