lördag 18 juli 2009

Tematrio - Frankrike

Nyrans Noblesser skrev den 13 juli: "I morgon är det dags att vifta med Trikoloren och sjunga Marseljäsen. Det finns inte så många böcker av franska författare i min bokhylla, men de som står där är av hög klass. Som vanligt väntar jag på tips från deltgarna i Tematrion."

Berätta om tre franska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

Vet inte om jag läst så mycket franskt, men får väl börja med boken jag läste ut nyss:

1. Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. En bok om personer och relationer.

2. Joanne Harris (hennes mamma var fransk i alla fall) skriver bra. Gillade Chocholate och En doft av apelsin, är sugen på Karamellskorna.

3. Alexandre Dumas läste jag för länge sedan, det blev "De tre musketörerna" och "Greven från Monte Cristo".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar