lördag 7 mars 2009

Låt den rätte komma in


Köpte Låt den rätte komma in idag på Elgiganten för 99:-. Bra pris för en ny dvd. Har ju läst boken och gillade den och var dessutom nyfiken på om filmen skulle vara lika läskig som boken.

Eli såg inte riktigt ut som jag tänkt mig, inte Oskar heller. Störde mig lite på det trots att jag sett trailers och mycket om filmen ett bra tag nu. Handlingen verkar följa boken bra men vissa saker var inte med. Eftersom filmen fått så många priser och blivit så hyllad kanske jag förväntade mig mer. Visst var den bra, men boken är så mycket bättre. Tyckte inte att man fick lära känna personerna ordentligt, man fick bara se dem göra saker. Tomas tyckte filmen var bra, men han har inte läst boken. Om man ser filmen först och sedan läser boken kommer man säkert att föreställa sig personerna ur filmen och dessutom få lite mer till historien, jag gjorde nog det i fel ordning.

"Oskar är 12 år och mobbad. Han blir kär i Eli, en märklig flicka. Hon är vanvårdad och mager men ändå så vacker. Eli ger Oskar styrkan att slå tillbaks. Men hon är inte som andra - hon tål inte solen, hon äter inte mat och för att komma in i ett rum behöver Eli bli inbjuden. Hon måste dricka människors blod för att leva. Eli är en vampyr.Tomas Alfredson har regisserat den här romantiska skräckfilmen baserad på John Ajvide Lindqvists bästsäljare."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar