fredag 13 juli 2012

Bokbloggsjerka

Annikas litteratur- och kulturblogg har varje vecka en fråga till de som läser böcker och bloggar om det. Man ska svara på frågan och hoppa runt blad de bloggare som också svarar. Har läst ett tag och nu vågar jag vara med. Veckans fråga är: Recenserar du alla böcker du läser?

Jag försöker nog göra det, mest för att jag själv ska komma ihåg vad jag läst och vad jag tyckte.  Glömmer ibland att blogga direkt när jag läst ut en bok och sedan är det inte lätt att komma ihåg om jag gjort det eller inte. Tex så har inte skrivit om Nattens cirkus än, mest för att jag var så tagen av boken och ville ha lite distans. Risken är att jag glömmer om jag inte gör det snart.

Funderar också på om jag skulle skriva  när böckerna är halvlästa eller pausade. Kanske skulle vara bra att göra det så jag minns varför jag lägger undan en bok.

Borde också skriva ner böcker som jag läst för barnen. Det finns många böcker där som är så bra och man glömmer lätt när barnen blir äldre.

Så mycket böcker, och så lite tid :)





7 kommentarer:

  1. Det där med "borde"... det borde man glömma helt och hållet och bara göra det för att det är kul :)

    SvaraRadera
  2. Några gånger har min dotter fått recensera böcker på min blogg - det blir ganskla trevligt faktiskt. Man får in en annan röst. Håller med Monika - det ska vara kul!

    SvaraRadera
  3. Bra idé med att skriva om pausade och övergivna böcker också, det finns ju en anledning till att de inte blir lästa och den är ofta också intressant.

    SvaraRadera
  4. De flesta verkar faktiskt recensera alla böcker eller i alla fall ha det som mål :)

    SvaraRadera
  5. Välkommen till jerkan! :)
    Det var ingen dum idé att skriva om pausade böcker, det kan vara minst lika intressant som avklarade sådana.

    SvaraRadera
  6. Jag måste skriva om böckerna jag läst väldigt snart annars glömmer jag dem, det var liksom hela vitsen med bloggeriet - att minnas mina böcker, så då vill jag göra det också. Jag har inte så många pausade böcker men jag har lagt dem tillsammans med mina olästa på en sida jag kallar Väntandes i bokhyllan för det är ju det de är. Jag har dock gett dem en egen underrubrik. Hittills har jag aldrig avbrutit en bok men gör jag det så kommer jag att blogga om den som "läst" eftersom att jag aldrig kommer att vilja läsa ut den.

    SvaraRadera
  7. Att skriva om pausade böcker kan också vara bra, det finns ju en anledning till att de inte blir lästa.

    SvaraRadera