lördag 3 september 2011

Svantjuvarna

Läste nyss ut Svantjuvarna av Elizabeth Kostova. Tyckte även om hennes första bok Historikern.

Vilken skillnad på Svantjuvarna och Labyrinten som jag tvignade mig att läsa ut nyss! Labyrinten var väl ok berättelse i sig, men så seg och långsam. Den här boken så bara flöt texten på och man läste lätt ett stycke till.

"Andrew Marlow är en framgångsrik psykiater i Washington DC. Han lever ett ensamt, perfekt välordnat liv och delar sin tid mellan arbetet och sitt brinnande konstintresse. Hela hans tillvaro rubbas när han får den omsusade konstnären Robert Oliver som patient.

Oliver är karismatisk och oberäknelig, ett geni som ständigt skapar kaos och sviker alla i sin närhet. Efter ett psykiskt sammanbrott då han attackerade en impressionistmålning på National Gallery of Art togs han in för vård, men han vägrar att prata med sin psykiater.

Marlow är från början bara frustrerad, men snart fascinerad. Och till sist besatt av att hitta lösningen på sin patients gåta. Han söker svaren i Robert Olivers tidigare kärleksförhållanden, men den stora frågan är: Vem är kvinnan som alltid finns med på hans målningar?"

Boken var spännande och jag blev ofta sugen på att kolla upp tavlor och konstnärer på nätet, men gjorde det inte för att det var för spännande för att lägga ifrån mig boken ;) Hoppas att hon kommer ut med en ny bok snart, för den kommer jag också att läsa!
1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar