måndag 8 augusti 2011

Labyrinten

Läste äntligen ut labyrinten av Kate Mosse. Jag säger äntligen för det har verkligen tagit ett tag att bli klar med boken. Köpte den i engelsk pocket för flera år sedan (2005 troligen) och började läsa i den, men kom inte riktigt in i boken. Nu i somras när jag var hemma hos mamma så hade hon den inbunden på svenska och jag började läsa den där.

Den är fortfarande väldigt seg att läsa, trots att jag tycker att jag borde gilla berättelsen. Får tvinga mig att läsa ut boken, och när den äntligen var slut så vet jag inte om jag någonsin kommer att orka läsa något av Kate Mosse igen.

"Den som har nyckeln till labyrintens hemlighet har också förmågan att ta makten över åldrandet. I tre heliga böcker finns den ritual bevarad som måste utföras för att magin ska verka. År 1209 utsågs den unga Alaïs till beskyddare av en av böckerna - 800 år senare tar hennes tvillingsjäl, Alice Tanner vid. Men var finns de andra böckerna - och vilka är de som försöker utnyttja dem för sina onda syften? Labyrinten är en litterär thriller som rör sig i en oupphörligt fascinerande historisk miljö."

Vet inte varför jag inte gillar den, men någon annan kanske tycker den är väldigt bra. Hon har skrivit fler historiskt baserade böcker som låter spännande, men jag tror att det får gå ett antal år innan jag försöker mig på att läsa dem. Då kanske jag har glömt vad jag tyckte om den här boken.

1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar