söndag 6 december 2020

Julfilmer 2020

Efter halloween är det perfekt att se Nightmare Before Christmas (1993) för att byta halloweenstämning till julstämning. Sedan kanske dags att kolla nya filmer som jag inte sett tidigare.

* Holidate (Netflix, 2020)
* Operation Christmas Drop (Netflix, 2020)
* Jingle Jangle A Christmas Journey
   (Netflix, 2020)
* The Princess Switch: Switched Again
   (Netflix, 2020)
* Christmas on the Square (Netflix, 2020)
* Midnight at the Magnolia (Netflix, 2020)
* The Christmas Chronicles: Part Two
   (Netflix, 2020)
* Dash & Lily (tv-serie, 8 avsnitt) (Netflix, 2020)
* Noelle (Disney+, 2019)

 Julfilmer är en speciell sorts film som inte riktigt går att sätta samma betyg på som vanliga filmer. De kommer undan med lite mer. De betyg jag sätter på på filmerna är:
1 = se inte
2 = nja, ok att se en gång men inte mer
3 = småmysig film som jag gillade och blev glad av
4 = bra, kommer att se igen
5 = wow favorit, kommer att se varje år


Nightmare Before Christmas

En favorit som jag kan se om och om igen. Jack är kung över Halloween Town, men han känner att det är något som saknas. Han hittar några dörrar till andra världar och fastnar för dörren med en dekorerad julgran och när han öppnar den ramlar han rakt in i Christmas Town. Imponerande stop motion som baseras på en dikt som Tim Burton skrev 1982.


Betyg: 1 2 3 4 5

 

Holidate

Inte en riktigt julfilm utan en film som utspelar sig under flera olika helger över ett helt år. Jag gillar huvudpersonerna och den är rolig att titta på. Kommer inte att bli en favorit som jag ser igen för den utspelar sig inte under jul (vill man se mer av huvudpersonen Emma Roberts så rekommenderar jag tv-serien Scream Queens 2015-2016, perfekt om man gillar skräckfilmer)

Betyg: 1 2 3 4 5

 

 

 Operation Christmas Drop

En julfilm som utspelar sig vid en flygbas dit huvudpersonen måste resa precis innan jul då hennes chef vill spara pengar och lägga ner den. Hon ska dokumentera allt och skriva en rapport som gör att basen kan läggas ner.
Det blir några turer hit och dit vid vackra stränder och öar med palmer, inte så mycket julstämning då den är inspelad på Guam. Det är en intressant historia trots allt, då operation christmas drop finns på riktigt och de hjälper behövande i Mikronesien sedan 1952.

Betyg: 1 2 3 4 5



Jingle Jangle A Christmas Journey

Ser ut att vara en lite mer påkostad julfilm med fina kläder, dans och musik, de delarna får mig att verkligen bli glad. Handlar om en leksakstillverkare som gör mekaniska och magiska leksaker. Det är lite si och så med historien ibland men det är verkligen en film som man kan bli glad av att titta på så jag lutar mig tillbaka och njuter av den så länge den varar (en av de längre julfilmerna jag sett i år, 2 timmar och 2 minuter).

 Betyg: 1 2 3,5 4 5

 


The Princess Switch: Switched Again

Jag gillade verkligen The Princess Switch från 2018, mest för att jag gillar skådespelaren Vanessa Hudgens som där spelar två roller. I den här uppföljaren spelar hon tre roller. De två som hon spelade i första filmen plus en till. Kanske vissa delar är förutsägbara och lite fåniga men jag  blir imponerad över att hon kan spela tre personer så bra att jag ibland glömmer bort att det bara är en skådespelare. Om man håller ögonen öppna kan man också se paret från filmerna Royal Prince skymta förbi i filmen.

 Betyg: 1 2 3 4 5

 


Christmas on the Square

Sång och dansfilm med Dolly Parton som ängel och Christine Baranski som en sorts Scrooge som vill sälja den lilla byn fast det får stora konsekvenser för människorna där. Inte alltid så förutsägbar hela tiden och gillar man Dolly Parton och hennes sång och musik så är det bara att titta på den.

 Betyg: 1 2 3 4 5

 

 


Midnight at the Magnolia

Barndomsvännerna Maggie och Jack har en lokal radiokanal tillsammans och är populära. De är så bra att de får en chans att kanske sända nationellt. För att göra det lite mer spännande ska de göra ett stort avslöjande under sändningen, som kommer att ske på Magnolia som är deras föräldrars restaurang. Lite förutsägbar och ibland lite fånig, men kanske värd att titta på en gång (bättre än många Hallmark-julfilmer i alla fall).

 Betyg: 1 2 3 4 5

 


The Christmas Chronicles: Part Two

 Uppföljare till The Christmas Chronicles från 2018 som jag tyckte var riktigt bra film som gav julstämning och en cool jultomte. Nu så är jultomten och hans fru tillbaka i en ny film som ger mer julstämning. Fast även om den utspelar sig mest i tomtevärlden blir det inte lika mycket julstämning som i första filmen. Jag gillade den men än nog nöjd med att ha sett den en gång (fast första kan jag se igen).

 Betyg: 1 2 3,5 4 5

 


Dash & Lily

Julstämning och en småmysig serie om Lily som lämnar en anteckningsbok i en bokhandel med ett meddelande; "Vågar du?" Dash hittar den och blir nyfiken på personen som skriver. Har man läst boken så kanske den är bättre men serien ger mig julstämning och framför allt de första avsnitten är väldigt bra. Det jag stör mig på riktigt mycket är dock att personerna ska vara ca 17 år och inte i 25-årsålderna som de ser ut att vara. Men glömmer man det en stund så fungerar serien som går väldigt snabbt att titta på, varje avsnitt är bara är dryga 20 minuter långa.

 Betyg: 1 2 3,5 4 5

 


Noelle

Tomtens dotter Noelle älskar också julen och allt som har med julen att göra, men hennes bror Nick är den som nu tar över efter tomten (för så har det alltid varit i tomtevärlden). Han är inte så bra som tomte, krachar släden och har inte så bra koll på vad alla önskar sig. Snart är det julafton och han behöver verkligen hjälp från sin syster. Mysig film med mycket julstämning.

Betyg: 1 2 3 4 5

 

Kommer inte att se om någon av julfilmerna här nedan. Många är väldigt förutsägbara: ett par träffas och gillar inte varandra, men de kommer att göra det till slut, det ser man direkt på bilderna på huvudpersonerna. Vissa kan vara värda att se om man klarar av den här typen av filmer (vilket jag har svårt för i vanliga fall, men är det tillräckligt mycket jul kan det gå). I många filmer tycker jag tyvärr att huvudpersonerna inte har någon kemi utan är väldigt stela och det blir inte trovärdigt alls. 

Gillade Broadcasting Christmas för att jag gillar både Melissa Joan Heart (Sabrina Tonårshäxan) och Dean Cain (Lois och Clark) så det var kul att se dem igen.

El Carmino Christmas är en lite annorlunda julfilm med lite mer skjutande än de flesta andra julfilmer. Pottersville är också lite annorlunda med en bigfoot i byn.

A Bad Moms Christmas är lite kul och lite mer fart i än de vanliga julfilmerna.

Serien Merry Happy Whatever har jag precis börjat kolla på. Den har pålagt skratt, trodde att det inte användes nu för tiden och det känns väldigt 90-tal och irriterande. Får se om jag klarar av att titta på den.

Varning! Undvik Christmas Wedding Planner, det är nog den sämsta filmen jag sett alla kategorier (och då snabbspolade jag en hel del). Tänkte att de kanske kunde få till ett bra slut, men det blev bara så otroligt konstigt och dåligt att jag inte kunde tro det är sant.
Slutet på filmen: Planeraren ska fixa bröllop till sin kusin. När de är redo så kommer kusinens ex med en av brudtärnorna som den blivande brudgummen fått gravid. Då blir det inget bröllop. Planeraren är ledsen för att hennes första bröllop blivit förstört (men inte lika mycket för att kusinens skull?), men då kommer de på att planeraren kan gifta sig med kusinens ex, som hon känt i en kort stund och inte riktigt gillat i början. Så de gifter sig. Kusinen är med i sin bröllopsklänning och är glad igen. Alla gäster är glada. Vem kom på detta?!


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar